ZiarulRing

21-mai2024

ULTIMA ORĂ

SANATATE

Meditația, leac pentru anxietate și depresie

Avatar

Publicat

pe

Într-o ședință tipică de meditație de tip mindfulness, participanții stau așezați pe podea, cu ochii închiși, cu spatele drept și cu picioarele încrucișate, având corpul poziționat în așa fel încât să le faciliteze experiențele introspective. 

Oamenii au practicat meditația încă din negurile istoriei. Aceasta a evoluat în multe forme și este întâlnită practic în fiecare religie importantă. „În 2004, psihologul Scott Bishop și colegii săi au definit mindfulnessul ca fiind menținerea atenției asupra experiențelor din prezent și adoptarea unei atitudini față de ele caracterizată prin curiozitate, deschidere și acceptare. Cercetătorii în domeniul psihoterapiei au dezvoltat și evaluat, la rândul lor, variante ale mindfulnessului în scopuri terapeutice. De exemplu, exercițiile de reducere a stresului prin mindfulness chiar reduc, așa cum sugerează și denumirea lor, stresul psihic”, opinau Hal Arkowitz și Scott O. Lilienfeld în studiul „Adevăruri și mituri despre sănătatea mentală” (Editura Trei, 2024).

Antrenamente pentru trăirea prezentului

Dar să facem loc explicațiilor: „Terapia cognitivă bazată pe mindfulness, pe de altă parte, integrează mindfulnessul cu metode concepute pentru modificarea gândurilor disfuncționale, gânduri ce conduc adesea la emoții și comportamente problematice. Ca remediu pentru depresie și anxietate, meditația de tip mindfulness îi poate ajuta pe pacienți să renunțe la gândurile negative, în loc să se concentreze obsesiv pe ele. Antrenamentul pentru trăirea deplină a prezentului, în locul permanentei retrăiri a trecutului sau al contemplării viitorului, ajută la menținerea minții în afara unei bucle depresive sau anxioase. Într-adevăr, există dovezi ale eficacității acestui exercițiu de meditație în ceea ce privește ameliorarea simptomelor de depresie și posibil de anxietate”.

Citește articolul integral aici.