ZiarulRing

22-iul.2024

ULTIMA ORĂ

Bucuresti

București, orașul mallurilor

Avatar

Publicat

pe

Zece malluri mari, altele mai mici, câteva în construcție și mai multe proiecte. Majoritatea spațiilor comerciale din București sunt închiriate, abundă de clienți, iar dezvoltatorii fac profit și vor să construiască noi și noi malluri.

Cât va dura succesul dezvoltatorilor de malluri, câte megaspații comerciale mai suportă Capitala și care este secretul acestei explozii de profitabilitate? Bucureștiul deține 10 centre comerciale cu suprafețe de peste 40.000 de metri pătrați, iar Băneasa Shopping City, AFI Palace Cotroceni, Sun Plaza şi Mega Mall depășesc 70-80.000 de metri pătraţi închiriabili. Mai mult, de anul viitor vor mai apărea două, ParkLake Plaza, din Titan, şi Veranda Mall, de lângă Piaţa Obor. Bucureştiul are un milion de metri pătraţi de spaţii comerciale moderne și o densitate de 537 mp de retail modern la mia de locuitori, potrivit companiei de consultanță DTZ Echinox. Se mai poate construi, spun consultanții. „În mallurile de succes vine extrem de multă lume, se vede pe cifrele de vânzări care stau foarte bine. Se mai poate construi. Piața hotărăște”, a explicat, pentru “ring”, analistul imobiliar Radu Zilișteanu. Acesta a indicat şi o nouă tendință în alegerea locațiilor de către dezvoltatorii de centre comerciale, odată cu epuizarea stocurilor de terenuri din zona centrală și semicentrală a Capitalei. Astfel, așa cum s-a întâmplat în vestul Europei și în SUA, mallurile vor fi construite la ieșirea din oraș sau chiar în afara acestuia, ceea ce va determina și o scădere a prețurilor spațiilor de închiriat și, implicit, a prețurilor.

Confortul de la mall nu seamănă cu cel de acasă

De unde vine succesul? „Profitabilitatea mallurilor depinde de managementul fiecărui centru de retail; unele au avut succes, altele, nu. Sunt malluri care, la câțiva ani de la lansare, au jumătare din galeria comercială goală, și sunt malluri închiriate 100%. Mallurile cu cele mai mari succese sunt AFI Cotroceni și Sun Plazza, iar cel mai prost merge Grand Arena”, a adăugat Zilișteanu.

De unde vine profitul marilor centre comerciale

Succesul mallurilor în București nu este legat doar de consum, de nevoia de a face cumpărături, ci și de faptul că bucureștenii descoperă un mod de viață. Mallurile sunt și locuri de întâlnire, de petrecere a timpului liber, centre de socializare. „Mulți bucureșteni merg să se întâlnească la mall, li se pare convenabil, este curat, aer condiționat. Vara, ei preferă să stea mai mult în mall decât acasă. În SUA, mulți merg la mall pentru că acolo sunt spații de joacă pentru copii, pot face și cumpărături, pot bea o cafea, pot să se întâlnească cu prieteni. Odată instalată această obișnuință, ea rămâne, oamenii încearcă să-și păstreze obiceiurile și pe timp de criză, chiar dacă reduc cheltuielile. Necazuri pot apărea din nou. După criza din 2009-2010, a fost o perioadă în care multe spații s-au închis, multe construcții au rămas neterminate, se mai poate întâmpla așa ceva. Nu poate fi exclusă o nouă criză pentru că multe dintre defectele structurale ale economiei au rămas, băncile centrale au păstrat o aparență a lucrurilor, dar crăpăturile pot să se vadă”, a explicat, pentru „ring”, analistul economic Aurelian Dochia.

Mallurile bucureștene, în cifre

Rata de neocupare în mallurile principale din Capitală este sub 4%, iar în cele secundare, între 10 şi 15%, potrivit companiei de consultanță imobiliară DTZ Echinox. La sfârşitul lunii iunie, pentru proiectele de retail performante din Bucureşti, chiriile se situau între 60 şi 70 de euro/metru pătrat/lună, în timp ce, în proiectele secundare, chiria variază între 25 şi 45 de euro. În afara Capitalei, prețul chiriei variază între 20 și 18 euro pe metrul pătrat.

„Bucureștenii sunt românii cu cei mai mulți bani și, evident, asta aduce succes pentru mallurile din Capitală, ceea ce nu este valabil și petru celelalte orașe din țară.”, Aurelian Dochia, analist economic

„Mulți bucureșteni merg să se întâlnească la mall, li se pare convenabil, este curat, aer condiționat. Vara, ei preferă să stea mai mult în mall decât acasă.”, Aurelian Dochia, analist economic

Citește în continuare
Advertisement
Lasă un comentariu

Lasă comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *