El este Ioan Lăpădat. Are 75 de ani şi toată viaţa a fost abonat la telefonia fixă. În luna noiembrie a anului trecut a decis să intre în rând cu lumea şi să-şi facă abonament de mobil. Ce a ieşit era să-i aducă moartea, căci a fost la un pas de infarct.
Companiile de telefonie duc o luptă aprigă pentru păstrarea clienţilor, pe care îi momesc cu servicii dintre cele mai variate şi cu tarife mereu “promoţionale”. Pe lângă politica agresivă de menţinere a abonaţilor captivi în reţea, operatorii vânează clienţi din alte reţele, pe care îi atrag cu abonamente de voce şi Internet “imbatabile”, telefoane şi tablete gratuite şi servicii de care nu prea are nimeni nevoie. Dar, dacă sunt “gratuite”, de ce să nu le accepţi?
Ioan Lăpădat este un bucureştean de 75 de ani şi nu ştie mai nimic despre lupta pentru supremaţie pe piaţa telecom a marilor companii. La sfârşitul anului trecut, el a decis să se aboneze la telefonia mobilă, după ce a văzut o reclamă tentantă. A primit un telefon “gratuit”, pentru care i s-au cerut 331 de lei, şi un abonament cu servicii all-inclusive, la un preţ pe măsură: 26,7 euro/lună. La scurt timp a văzut o ofertă mai bună a unei firme concurente, astfel că a solicitat portarea. “Atunci a început coşmarul. Cei de la firma concurentă au spus că se ocupă de toate documentele şi că voi deveni clientul lor în scurt timp. Ce a urmat m-a cutremurat, căci nu ştiam unde greşisem”, ne spune pensionarul.
Încetarea contractului
Luând act de intenţia clientului de a părăsi reţeaua, la doar câteva zile de la semnarea actelor, operatorul de telefonie i-a reziliat contractul de telefonie fixă şi mobilă şi i-a trimis acasă nota de plată a acestei măsuri: 1.664 de lei. Omul a încercat să afle motivul pentru care a fost scos din reţea şi obligat să achite o sumă atât de mare, însă nu a primit nici o justificare.
Contactaţi de Click!, reprezentanţii grupului de companii Telekom România au lămurit situaţia: “În cazul în care unul dintre abonaţi solicită încetarea contractului înaintea expirării perioadei minime contractuale, abonatul datorează despăgubiri pentru încetarea prematură a contractului în cuantumul şi condiţiile prevăzute în contract. În cazul abonaţilor care au achiziţionat pachete de servicii şi care solicită portarea unuia dintre serviciile deţinute în pachet înaintea expirării perioadei minime contractuale, acesta nu va mai beneficia nici de restul serviciilor incluse în pachetul respectiv”.
Unde a greşit abonatul
Marea greşeală pe care a făcut-o Ioan Lăpădat este comună multor români care aplică pentru un abonament de servicii telecom: nu a citit cu atenţie contractul pe care l-a semnat. Acesta conţinea toate informaţiile necesare despre condiţiile de părăsire a reţelei, dar şi clauzele abuzive pe care operatorii încă le practică, în ciuda legislaţiei care le condamnă.
Altă eroare a bătrânului, poate prima pe care o fac mulţi, este aceea că nu s-a informat temeinic în legătură cu “oferta” companiei de telefonie. Deşi el a solicitat un telefon gratuit, i-a fost livrat un aparat pe care a trebuit să-l plătească. Apoi, compania de telefonie nu a ţinut cont de nevoile lui reale, ci l-a pus să plătească pentru servicii de care nu are nevoie (Internet, canale tv pe mobil, convorbiri internaţionale). Apoi, a decis să se porteze în altă reţea, fără a îndeplini condiţiile legale pentru acest lucru. A denunţat unilateral un contract, doar fiindcă a văzut altul mai ieftin în altă parte. Nu şi-a anunţat partenerul că vrea să plece, cu 30 de zile înainte de plecarea efectivă, cum stipulează contractul pe care l-a semnat.
Cum depistezi clauzele abuzive
Operatorii telecom apelează la tertipuri mârşave pentru a-i ţine pe abonaţi captivi în reţea. Cea mai întâlnită clauză abuzivă este obligarea clientului la plata unor taxe în momentul în care renunţă la contract înaintea expirării perioadei contractuale. Conform Legii 296/2004 privind Codul consumului, modificată în 2010, perceperea de taxe sau obligarea clientului să achite contravaloarea abonamentului pentru lunile rămase este ilegală.
Vodafone România a fost obligată de Tribunalul Bucureşti să elimine din toate contractele sale această clauză, în urma unui proces intentat de ANPC, în baza plângerilor formulate de clienţi, spune avocatul Iulian Urban. Operatorii au dreptul să ceară despăgubiri doar în cazul în care clientul a beneficiat de servicii personalizate, extraopţiuni gratuite sau telefoane gratuite ori la preţ redus.