În ultima vreme, uniunile asociaţiilor de proprietari sunt asaltate de reclamaţiile disperate ale oamenilor privind plata incorectă a unor cantităţi de apă pe care nu le-au consumat. Este vorba despre diferenţe uriaşe înregistrate între contorul de la bloc şi suma contoarelor individuale.
„Apometrele nu se consideră sub control metrologic, pentru că nu se folosesc în tranzacţii comerciale, şi nu sunt verificate cele din apartamente, ci doar cele de la baza blocului, care sunt ale furnizorului. Pornind de aici, fiecare şi le-a montat cum a vrut şi din start avem o diferenţă de precizie între apometrul din apartament şi cel de la baza blocului. Acesta din urmă este de clasă C şi orice picătură care iese pe acolo este înregistrată, pe când cel din apartament nu este aşa de sensibil şi dacă din clasa B l-a montat în clasa A, el devine şi mai insensibil, îi trebuie un debit mai mare de pornire. Dacă dai presiune mică la apă, acesta nu înregistrează, iar dacă apometrul este vechi şi puţin înţepenit, el nu mai înregistrează corect. Totodată, una dintre cele mai simple şi practicate metode de a opri înregistrarea la apometru este magnetul. În Timişoara, asociaţiile au decis, prin adunarea generală, că este obligatorie citirea contoarelor în interiorul apartamentelor. Cine nu permite citirea îl considerăm consumator fraudulos şi îl punem să plătească diferenţa”, ne-a declarat Petru Olariu, prim-vicepreşedinte al Ligii Asociaţiilor de Proprietari „Habitat”.
„Unii declară cât consumă un WC într-o lună”
Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România (FAPR), ne spune că diferenţele mari de consum apar din cauza faptului că asociaţiile nu verifică apometrele individuale. „Dacă diferenţa este mai mare de 15%, înseamnă că ori sunt avarii pe ţeava comună, ori se fraudează contoarele. Potrivit legii, în cazul suspectării unei fraude, cu preaviz de cinci zile sau în situaţii excepţionale, proprietarul este obligat să permită accesul pentru verificarea instalaţiilor comune. Dacă refuză acest lucru, se consideră necontorizat şi se încadrează în altă categorie de consum. Sunt mulţi care păcălesc contorul. Te uiţi că declară unii cât consumă un WC într-o lună. 90% din asociaţii sunt în haos şi dezordine, nu cunosc legislaţia, lucrează după ureche. Trebuie să se ştie că un apartament contorizat consumă, de regulă, 3-4 mc/persoană/lună apă rece şi 2-3 mc/persoană/lună apă caldă. Sub aceste consumuri înseamnă că este ceva în neregulă”, ne-a precizat Radu Opaina.
„Oamenii mai fac racord înainte de contor, iar la verificare poţi să-ţi dai seama dacă au improvizaţie şi dacă merge contorul, că de multe ori strică deliberat apometrul.”, Radu Opaina, preşedintele FAPR
„Dacă diferenţa între contoare este prea mare, ar trebui să se interzică repartizarea după contoare şi să se împartă consumul după numărul de persoane, cum era înainte, ca să nu se permită tâmpenia asta cu diferenţe aşa de mari.”, Petru Olariu, prim-vicepreşedinte „Habitat”