Medaliile de aur obţinute de elevii şi studenţii români la concursurile internaţionale de informatică nu sunt întâmplătoare. Puştii geniali ai României îşi prezintă proiectele revoluţionare la cea de-a XI-a ediţie a Concursului Internaţional de Proiecte Informatice INFOMatrix 2013, organizată de către Universitatea Europei de Sud-Est Lumina (UESEL).
Elevii şi studenţii au impresionat juriul încă din prima zi. Unul dintre ei este Andrew Murray, elev în clasa a X-a la Colegul Ştirbei Barbu din Călăraşi. El a creat o mână supertehnologizată care redă prin gesturi alfabetul pentru cei cu deficienţe de auz. Ideea i-a venit în urma unui accident suferit de un prieten al său. Din păcate, acesta nu a mai apucat să vadă proiectul realizat de Andrew. Pentru că nu a găsit tehnologia necesară în România, Andrew a cumpărat anumite piese din Statele Unite şi China. Părinţii lui au suportat toate cheltuielile, care se ridică la 100 de dolari. Pare puţin, dar pentru un elev de liceu este o mică avere.
„Ideea mi-a venit în urma unui accident pe care l-a suferit un prieten al meu. Scopul ei este de a crea o comunicare între persoanele cu defecte auditive şi cele fără aceste probleme. Programul are şi o funcţie auditivă care te lasă să asculţi ceea ce mâna mimează, precum caractere, iar la sfârşit cuvinte şi chiar fraze. Proiectul se numeşte „Finger Spelling”. Este, de fapt, un alfabet pe care-l reproduce acest dispozitiv. Ideea e de vreo 3 ani, însă la dipozitiv am lucrat efectiv şase luni. Părinţii mei au suportat costurile de producţie, care se ridică la 100 de dolari”.
Un alt proiect extrem de interesant a fost creat de Ionuţ Axenie, un student al Facultăţii de Tehnologii şi Sisteme de Telecomunicaţii din cadrul Universităţii Europei de Sud-Est Lumina. El poate ascunde multă informaţie într-o fotografie fără să fie depistată. Pentru acest lucru el foloseşte un algoritm la care a lucrat câteva luni.
„Este un proiect de ascundere a informaţiei în poză prin înlocuirea celor mai puţini semnificativi biţi. Am găsit şi un algoritm prin care putem trimite acea poză fără a putea fi interceptată. Putem ascunde acum aproximativ 30 de pagini de text într-o fotografie cu dimensiunea 512×512 pixeli”.
Ei sunt doar doi dintre sutele de elevi români care-ţi vorbesc şi creează tehnologia viitorului cu o lejeritate debordantă. Chiar dacă nu te pasionează aceste domenii, merită să te duci la INFOMatrix să descoperi nişte puşti geniali care creează de acum tehnologia de mâine. Marile companii încearcă de pe-acum să-i convingă pe cei mai talentaţi şi inteligenţi romîni să lucreze pentru ele. Acest lucru nu mai este un secret, spune şi Adrian Diaconu, unul din membrii juriului de la această ediţie.
„Comparativ cu ediţia anterioară, INFOMatrix 2013 aduce un număr foarte mare de proiecte înscrise la categoria Universitate. Dacă până anul trecut proiectele participante erau numai la nivel de învăţămînt liceal, anul acesta sunt foarte multe care participă din mediul universitar. Este vorba de opt centre universitare care sunt înscise la INFOMatrix 2013. Sunt poiecte extrem de interesante. De exemplu, la categoria „Programare” un copil s-a chinuit timp de şase ani să realizeze un sistem de operare. A ieşit un produs competitiv. Multe dintre aceste proiecte intră în producţia de masă. Selecţia naţională are scopul de a-i preselecta pe cei mai buni din România şi de a-I trimite la faza internaţioanală a competiţiei, World Finals. Primele trei proiecte din fiecare categorie merg mai departe. Un proiect extrem de interesant a fost cel de anul trecut: un student din Ucraina care putea controla obiectele cu puterea minţii. El avea montaţi mai mulţi senzori pe cap şi cu ajutorul lor putea ghida diverse dispozitive”.
Evenimentul şi-a deschis porţile pe 5 Aprilie. În competiţie au fost înscrise 176 de proiecte, care vor fi evaluate de către un juriu de specialitate şi vor fi prezentate publicului larg, în cadrul unei expoziţii ce va avea loc între orele 11.00 şi 19.00.
În cadrul evenimentului vor fi prezente proiecte înregistrate la patru categorii de concurs şi o categorie extraconcurs :
– „Computer Art” – 38 proiecte
– „Hardware Control” – 14 proiecte
– „Programming” – 51 proiecte
– „Short movie” – 33 proiecte
– „Robotics” – 40 proiecte – categorie extraconcurs
Elementul de noutate al ediţiei din acest an îl reprezintă introducerea unei noi subcategorii, Robotics – „Puck Collector”, pe lângă celelalte două subcategorii deja consacrate, „Sumo-Robots” şi ” Line-Follower”.
Vizitatorii pot vedea toate aceste lucruri pe 5 şi 6 aprilie la INFOMatrix 2013, deschis în cadrul Universităţii Europei de Sud-Est Lumina.