La 1 ianuarie 2025, România a implementat noua clasificare a activităților economice, cunoscută sub denumirea de CAEN Rev. 3, conform Ordinului Președintelui Institutului Național de Statistică nr. 377/2024.
Această actualizare a generat discuții aprinse în spațiul public, în special în jurul codului CAEN 9699, care ar putea include, printre altele, „furnizarea sau aranjarea de servicii sexuale, organizarea de evenimente de prostituție sau operarea de stabilimente de prostituție”
La 1 ianuarie 2025, România a adoptat noua clasificare CAEN Rev. 3, care aduce modificări și actualizări semnificative în structura codurilor pentru activități economice. Una dintre cele mai controversate discuții s-a concentrat asupra codului CAEN 9699, care, în această versiune actualizată, ar include potențial activități precum furnizarea sau aranjarea de servicii sexuale, organizarea de evenimente de prostituție sau operarea de stabilimente de prostituție.
Această controversă are câteva implicații majore și merită detaliată din mai multe perspective:
Ce prevede noua clasificare CAEN Rev. 3?
Noua versiune CAEN Rev. 3 a fost introdusă pentru a reflecta mai bine realitățile economiei moderne, inclusiv activități care anterior nu erau reglementate sau recunoscute oficial. Codul CAEN 9699, care deja reprezenta „alte activități de servicii neclasificate altundeva”, a fost extins pentru a include activități economice care erau anterior în zona gri a economiei.
Conform descrierii oficiale din documentele de implementare, codul CAEN 9699 ar putea acoperi:
- Organizarea și furnizarea de servicii care includ aspecte legate de divertisment personalizat.
- Activități neconvenționale sau marginale care nu se încadrează în alte coduri.
- Servicii legate de satisfacerea unor nevoi personale sau sociale în afara cadrului convențional
De ce este acest cod controversat?
Discuțiile din jurul codului CAEN 9699 s-au intensificat din cauza formulării care ar putea lăsa loc pentru legalizarea sau recunoașterea unor activități precum:
- Servicii sexuale comerciale: Aceasta include servicii oferite direct de persoane fizice sau organizarea lor prin intermediul unor agenții sau platforme.
- Evenimente de prostituție: Organizarea unor evenimente care implică aceste activități, fie în mod direct, fie ca parte a unui pachet de servicii.
- Stabilimente de prostituție: Recunoașterea unor spații comerciale dedicate acestui tip de activitate.
Aceste activități, în multe țări europene, sunt fie parțial legalizate, fie complet interzise. În România, legislația nu permite prostituția și asocierea cu acest tip de activități este considerată ilegală. Totuși, noua clasificare ridică întrebări dacă nu cumva se face un pas către recunoașterea formală a acestor practici ca parte a economiei.
Clarificările autorităților
În urma confuziei create, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a emis un comunicat în care precizează că includerea anumitor activități în Nomenclatorul CAEN Rev. 3 nu echivalează cu legalizarea acestora. ONRC subliniază că „nu toate activitățile care sunt incluse în Nomenclator CAEN Rev.3 pot fi înregistrate în registrul comerțului”.
Astfel, deși codul CAEN 9699 menționează explicit activități legate de servicii sexuale, acestea rămân ilegale în România, iar înregistrarea unor astfel de activități la Registrul Comerțului nu este permisă.
Argumentele pro și contra includerii acestor activități
Argumente pro:
Reglementare și fiscalizare: Recunoașterea legală a acestor activități ar putea aduce beneficii economice, prin taxarea și monitorizarea lor. În alte țări (ex. Germania, Olanda), prostituția legalizată este fiscalizată.
Protejarea persoanelor implicate: Legalizarea ar putea oferi protecție juridică și sanitară persoanelor implicate în astfel de activități.
Creșterea transparenței: Reglementarea activităților economice informale poate reduce traficul de persoane și exploatarea ilegală.
Argumente contra:
Conflictul cu normele morale și culturale: Într-o țară precum România, cu o societate tradițională, acest pas poate fi perceput ca o încălcare a valorilor culturale.
Exploatarea vulnerabilităților: Chiar și cu reglementare, există riscul ca persoanele să fie forțate în această industrie.
Riscuri legale: Chiar dacă codul CAEN 9699 ar permite astfel de activități, legislația penală actuală interzice prostituția, ceea ce creează un conflict între reglementări.