Deputaţii se pregătesc să voteze o lege ce îi loveşte crunt pe românii care şi-au înmatriculat maşinile în Bulgaria. Potrivit unui proiect de act normativ, şoferii nu vor mai putea circula cu astfel de autovehicule pe teritoriul României decât 90 de zile de la introducerea lor în ţară.
Parlamentarii au iniţiat un proiect de lege care urmăreşte să stopeze fenomenul înmatriculărilor de maşini în Bulgaria. Potrivit actului normativ, autovehiculele şi remorcile înmatriculate în ţara vecină deţinute de persoane care au domiciliul în România pot circula pe drumurile publice maximum 90 de zile de la introducerea lor în ţară.
Modalitatea de calcul a celor 90 de zile urmează să fie stabilită prin modificarea normelor de aplicare a legii. „Nu este posibil să înmatriculezi maşina în Bulgaria ca să nu plăteşti taxe şi impozite în România. Apoi nu este admisibil să ai diferite accidente şi asigurarea ta din Bulgaria să despăgubească victima cu cât vor şi când vor cei de la respectiva firmă de asigurări. Sunt cetăţeni români care nici acum nu şi-au primit banii de la firmele de asigurări din Bulgaria.
Mai mult, este foarte greu de găsit o maşină înmatriculată în Bulgaria care te loveşte şi fuge de la locul accidentului. În ţările europene, în Germania, de exemplu, perioada maximă în care poţi să circuli cu o maşină înmatriculată în altă ţară este de şase luni”, ne-a declarat deputatul Ioan Munteanu, iniţiatorul legii. Filiera înmatriculărilor Deputaţii atrag atenţia că, prin înmatriculările făcute în Bulgaria, statul român pierde taxa de primă înmatriculare şi impozitele şi că cele mai multe autovehicule nu sunt asigurate.
„În urma unor verificări s-a constatat că doar una din cinci maşini înmatriculate în Bulgaria avea asigurare valabilă pe teritoriul României. Nicio maşină înscrisă în Bulgaria nu este proprietatea unui român care o înscrie acolo. Autorităţile bulgare permit trecerea în talon şi în carte a unui utilizator permanent al maşinii. Maşinile înscrise în Bulgaria sunt de două feluri: înmatriculate pe o firmă bulgărească sau pe o persoană fizică bulgară. Ca să întărească poziţia de proprietar, firmele de înmatriculări mai obţin o procură prin care cumpărătorul român, cel trecut ca utilizator, are drepturi depline, inclusiv de revânzare”, se precizează în expunerea de motive a proiectului legislativ.
Pericol în trafic În expunerea de motive a proiectului de act normativ se arată că varianta înmatriculării în Bulgaria contribuie la utilizarea unor maşini cu o stare tehnică precară, care reprezintă un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic.
„Orice măsură care îşi dovedeşte eficienţa în acest domeniu este de salutat. Şoferii români care şi-au înmatriculat maşinile în Bulgaria sunt un pic mai dezinhibaţi, de multe ori depăşesc viteza legală, încalcă regulile de circulaţie pentru că nu ai cum să le trimiţi amenda de radar în Bulgaria”, a afirmat Sorin Greceanu, director general al Fondului de Protecţie a Victimelor Străzii.
„Ferească Dumnezeu să te lovească o maşină cu numere de Bulgaria!” – IONEL MUNTEANU