A venit iarna, iar mersul pe jos și cu mașina se face anevoios. Cum se circulă în siguranță pe vreme de iarnă? Recomandările specialiștilor.
S-a depus un strat de zăpadă de 1 – 2 cm, la munte, dar și în sudul țării. Deci, a venit iarna și ar trebui să fim deja pregătiți pentru vreme nefavorabilă. Și pietonii și șoferii ar trebui să respecte câteva reguli de aur ca să nu aibă neplăceri.
Aşa circuli în siguranţă iarna. Recomandările specialiștilor
Șoferii trebuie să aibă cauciucuri de iarnă. Altfel riscă amenzi și probleme în trafic. Chiar dacă această cerință este îndeplinită, tot mai sunt o mulțime de alte lucruri de care șoferii să țină seama.
”Şi pietonilor le recomandăm să-şi sporească atenţia, să evite pe cât posibil folosirea părţii carosabile, mai ales după lăsarea întunericului şi în condiţii de vizibilitate redusă, să se asigure temeinic înaintea traversării drumurilor”, recomandă Poliția Română.
Păstrați distanţa faţă de maşina din faţă
Atunci când circulaţi pe drumuri acoperite cu zăpadă, cu o viteză de 50 de km pe oră, este bine de ştiut că, din momentul acţionării frânei, maşina se opreşte în aproximativ 30 de metri. Această distanţă poate varia în funcţie de tipul, starea tehnică, dotările maşinii şi eficienţa anvelopelor. Aşadar, este foarte important să păstraţi o distanţă suficientă faţă de maşina din faţă.
Cu ce viteză mergem
Viteza trebuie să fie una constantă, iar stilul de condus să fie unul cât mai lin, fără frânări şi demaraje bruşte. Plecarea de pe loc, virarea, frânarea, toate aceste manevre trebuie executate cu grijă, cursiv, pentru a evita deraparea. Circulați cu viteză mică. Nu demarați în trombă pentru că anvelopele îşi vor pierde aderenţa şi se vor învârti în gol. Când carosabilul e acoperit cu polei, e recomandat să plecați de pe loc din treapta a doua de viteză.
Cum se frânează în siguranţă
În cazul în care coboți o pantă acoperită cu gheaţă, zăpadă şi polei este indicat să folosiți frâna de motor. Frâna de motor este o manevră ce presupune comutarea dintr-o treaptă superioară într-o treaptă inferioară de viteză.
Folosiți combustibil antiîngheţ
Dacă ai maşină cu motor pe benzină, alege un sortiment de combustibil cu aditivi anti-îngheţ. Dacă maşina are motor diesel, este recomandată motorina de iarnă, care ajută la o aprindere mult mai uşoară.
Verificați bateria
În sezonul rece, bateria este mult mai solicitată decât pe timp de vară, iar puterea ei scade şi cu până la 50%. Dacă bateria este mai veche de trei ani, trebuie verificată la un service auto. Apoi, trebuie verificate contactele pentru a nu fi ruginite sau deteriorate.
Atenţie la presiunea din roţi
Presiunea în anvelope se verifică periodic, cel puţin o dată la două săptămâni şi numai în momentul în care pneul este rece.
Schimbați ştergătoarele uzate
Înlocuiți lamelele ştergătoarelor dacă sunt uzate. Seara, ridicați ştergătoarele pentru a nu îngheţa pe parbriz. Dacă se întâmplă una ca asta, în nici un caz nu porniți ştergătoarele deoarece riscați să deteriorați sistemul care le pune şi le ţine în funcţiune.
Cumpărați spray-uri antiîngheţ
Cumpărați spray-uri anti-îngheţ pentru parbriz, uşi şi încuietorile maşinii tale. Seara, pulverizați parbrizul, luneta, geamurile, oglinzile, zona chederelor şi a încuietorilor pentru a nu avea probleme dimineaţa.
Ați spălat maşina? Usucați-o bine!
După spălare, maşina trebuie foarte bine uscată sau parcată într-un loc cât mai călduros. Dacă nu, apa care se scurge va îngheţa pe caroserie şi geamuri şi va fi foarte greu să deschideți uşile şi capota.